top of page

محمد عماد

٣ أبريل ٢٠٢٤

محمد عماد

4 نصائح علشان تختار بيت مناسب لأسرتك، أهمهم رقم 2

4 نصائح علشان تختار بيت مناسب لأسرتك، أهمهم رقم 2

اختيار بيت يكون مناسب ليك ولأسرتك، تحس فيه بالراحة والرفاهية مش هيكون قرار صعب بالنسبة لك بعد ما أقول لك إزاي تعمل ده في 4 نصائح تركز عليهم وأنت بتشتري بيتك الجديدة.

مكان شقتك مهم:

أول حاجة لازم تركز عليها وانت بتختار بيتك هو مكانه، لأن مكان بيتك الجديد  قادر يوفر وقتك وراحتك، والمكان المناسب ليك هيساعدك توصل لأي مكان بسهولة وتحافظ على وقتك ومجهودك أنت وأسرتك، زي ان بيتك يكون قريب من محاور رئيسية، هيخليك تتنقل من كل مكان بسهولة وان يكون أكبر وقت بينك وبين أي مكان دقائق، لأنك بعيد عن الزحمة لكن قريب من كل مكان علشان انت بس قريب من محور رئيسي أو طريق سريع. دلوقتي في كمبوند سكني متكامل الخدمات في التجمع، الكمبوند دقيقتين من طريق السويس اللي هيخليك في 15 دقيقة في قلب مصر الجديدة ومدينة نصر، في نفس الوقت هو 3 دقائق من الرحاب، ودقيقتين من شارع التسعين التجمع يعني 5 دقائق وتكون في أي منطقة في التجمع.


المساحة و التقسيمة تسهل عليك المعيشة 

تاني أهم حاجة لازم تهتم بيها وانت بتختار بيتك هي المساحة اللي هتسكن فيها، لازم تراعي راحة أفراد أسرتك وتختار لهم المساحة المناسبة.


 بيتك هو مملكتك الخاصة فلازم تختار المكان اللي يساعدك تكون مرتاح أنت وأسرتك، و الشيء الأساسي اللي بيتحكم في ده هي التقسيمة الداخلية للشقة. وانت بتختار شقتك الجديدة ركز في التقسيمة، وهل هي مناسبة ليك ولا لا؟ اختار شقة يكون الريسبشن بتعها مفتوح وفيه أكتر من مصدر تهوية، وتكون تقسيمتها فيها فاصل بين غرف النوم والريسبشن؛ علشان تعرف تستقبل ضيوفك بدون أي إزعاج لأهل بيتك. متنساش غرفة المعيشة علشان احنا بنقضي أغلب وقتنا فيها. 


التقسيمة الدخلية للشقة هي شيء مهم جدًا، وقادر ان يسهل عليك المعيشة ويوفرك الراحة في بيتك، التقسيمة الجيدة للشقة قادرة انها تحول شقتك أيًا كانت مساحتها. في كمبوند Eelaf  التجمع اهتموا جدًا بالتقسيمات الداخلية في كل المساحات علشان تحقق كل العوامل دي وقدموا حل للشقة الـ 3 غرف بأكتر من تقسيمة و مساحة.



بوابة كمبوند إيلاف التجمع


بيتك مش مساحة شقتك بس:

بيتك ممكن يكون عبارة عن شقة لكن في كل رفاهية و خصوصية الفيلا. لما يكون بيتك في كمبوند انت بتمتلك مساحة شقتك أيا كانت مساحتها، و بردو تمتلك كل المساحات المفتوحة والخدمات الموجودة في الكمبوند من مساحات خضراء، وملاعب وممشى ليك انت وأسرتك، وجراج خاص لعربيتك، يعني انت كده بتمتلك مساحة شقتك، و80% من مساحة الكمبوند اللي بتكون خدمات ومميزات في الكمبوند هتخلي حياتك أسهل وأحلى.

 وعلى سبيل المثال في كمبوند إيلاف التجمع هتلاقي كل اللي انت محتاجه على بُعد خطوات منك. من الخدمات اللي هتبقى جزء أساسي في حياتك، زي الشوبينج سنتر اللي فيه كل العلامات التجارية العالمية، والمركز الطبي اللي هيخلي صحة اللي بتحبهم في أمان، غير ملاعب البادل، واليوجا، والـ Quiet Zone المخصصة للشغل والمذاكرة.


أسهل طريقة للوصول لشقتك المناسبة:

علشان يبقى عندك شقة فيها كل الصفات دي أكيد هتفكر في السعر، لكن دلوقتي انت تقدر تمتلك شقة بالصفات دي بالقسط بطرق دفع مريحة، كل اللي عليك تعمله انك تحافظ على مدخراتك ودخلك بدل من صرفها في التزامات ومصاريف غير ضرورية، وتدفع قسط شهري، وده هيخليك تعرف تمتلك شقة مميزة زي دي وكمان بالقسط.

في كمبوند إيلاف بنوفرلك أنظمة تقسيط مختلفة ومريحة، اللي هتساعدك تمتلك شقتك الجديدة بسهولة. 


في النهاية، أقدر أقولك ان في حالة انك نفذت النصائح دي، هتقدر تسكن في بيت في مكان مميز وسط الرفاهية، والأهم انه يكون مناسب لعيلتك، وبيقدملك كل الخدمات اللي انت محتاجها في مكان واحد، زي كمبوند Eelaf Residence  التجمع.



5.0

شكرا لمشاركتنا رأيك

تقييمك للمحتوى

مواضيع ذات صلة

تواصل معنا :

التعليقات
bottom of page