top of page

علياء عزت

٧ مايو ٢٠٢٤

علياء عزت

كيف تصبح أبًا غنيًا على طريقة Rich Dad Poor Dad

كيف تصبح أبًا غنيًا على طريقة Rich Dad Poor Dad

نصائح من كتاب Rich Dad Poor Dad

من أهم النصائح اللي بيقدمها كتاب Rich Dad Poor Dad، هي الفرق بين تفكير الأب الغني والأب الفقير بالنسبة للتعليم والوظيفة. بالنسبة للأب الفقير التعليم هدفه الوظيفة الثابتة، لكنه بيورث ابنه الخوف من فقدان الوظيفة والتفكير الدايم في طريقة علشان يجيب بيها فلوس. على العكس، الأب الغني بيهتم بتعليم المهارات الحياتية مع التعليم الأكاديمي، وانه يفكر إزاي فلوسه تجيب فلوس


كيف تصبح أبًا غنيًأ؟

علشان تكون أب غني ويكون عندك ثروة، ليك ولأولادك لازم تفهم الفرق بين الأصول والالتزامات، والجيب السليم والجيب غير السليم. الأصول هي الاستثمارات، اللي بتحافظ على فلوسك وبتحطها في جيبك السليم، وبالتالي قيمتها تزيد كل يوم وتوفرلك دخل سلبي، بدون مجهود منك. والعكس، الالتزامات هي المصروفات اللي بتستنفذ مواردك المالية وبتحط فلوسك في جيبك غير السليم، زي القروض والديون والالتزامات المستمرة.

Administrative Offices in Yellow Lane New Cairo

علشان تحط فلوسك في جيبك السليم، لازم تكبر في الأصول. أهم الأصول اللي هتساعدك تضاعف قيمة فلوسك، هي العقارات. قيمة العقارات في زيادة مستمرة، والاستثمار في العقارات هو الأأمن؛ لأنك بتقدر تتحكم فيها، على العملات والأسهم، كمان العقارات هتوفرلك دخل إضافي من الإيجارات، خاصة من المحلات التجارية والمكاتب الإدارية؛ لأن إيجاراتها بتكون بمبالغ كبيرة وعائد ربحها أكبر، مقارنةً بالشقق السكنية اللي ممكن نقول عليها محفظة للفلوس بتحافظ على قيمة فلوسك وتحميك من خطر التضخم، ومكسب الاستثمار في العقارات الحقيقي هو في المكاتب الإدارة والمحلات، وبكدة تكون فلوسك بتشتغل معاك وهي اللي بتجيبلك فلوس. 

خليك دايمًا فاكر ان الثروة مش ممكن تكون نتيجة للدخل مهما كان كبير، وان الثروة هي نتيجة إعادة توجيه نتيجة الاستثمار في استثمار تاني. ودي الطريقة اللي بيفكر بيها الأغنياء.

تواصل معانا علشان تعرف أفضل عقار تقدر بيه تكون أب غني وتحط فلوسك في جيبك السليم.



5.0

شكرا لمشاركتنا رأيك

تقييمك للمحتوى

مواضيع ذات صلة

تواصل معنا :

التعليقات
bottom of page