top of page

علياء عزت

٢٠ أبريل ٢٠٢٤

علياء عزت

كل ما تريد معرفته عن المستقبل سيتي

كل ما تريد معرفته عن المستقبل سيتي

بعد المقال ده هتفكر جديًا تمتلك شقتك في مستقبل سيتي؛ لأن مستقبل سيتي تعتبر امتداد للتجمع الخامس؛ لأن التجمع وصل لذروته بالنسبة لعدد المشاريع والسكان، وبالتالي تم التخطيط لمدينة المستقبل من أول يوم من حيث شبكة الطرق اللي بتوصلها بكل مدن القاهرة خلال دقايق، والبنية التحتية السليمة علشان تستوعب عدد المشاريع الكبير.

ليه تشتري شقة في مستقبل سيتي؟

مدينة المستقبل هي أول مدينة مجهزة من أول يوم انها تكون مدينة Smart في شرق القاهرة الجديدة؛ بسبب شبكات اتصالات الألياف الضوئية (optical fiber communication networks) اللي هتساعدك بيتك يكون Smart. مستقبل سيتي بتوفرلك Mobile Application، بينظم كل الخدمات المتاحة من مواقف السيارات، والدفع الإلكتروني، ووسائل النقل داخل وخارج مدينة المستقبل. مستقبل سيتي كمان هي أول مدينة خضراء وصديقة للبيئة في القاهرة الجديدة؛ لأن الطاقة الشمسية تم استغلالها بأفضل شكل، وتم تخصيص حوالي نص مساحة مدينة المستقبل للجناين والخدمات.

ليه تشتري شقة متشطبة في مدينة المسقبل؟

لأنك هتوفر وقت ومصارف؛ لأن في مشاريع في مدينة المستقبل بتوفرلك شقق متشطبة بمستوى ممتاز تقدر تسكن فيها على طول من غير ما تأجل لوقت التشطيب، أو تأجرها. وكمان هتوفر عليك الالتزام بمبلغ مش معروف للتشطيب بعد ما تستلم؛ لأن الأسعار بتزيد كل يوم عن اليوم اللي قبله. ده غير انك بتضمن جودة التشطيب؛ لأنها بتكون تحت إشراف شركات تطوير عقاري، بتوفر عليك مجهود المتابعة وجودة الخامات. 



صورة لكمبوند روسيل من الداخل مستقبل سيتي

حياتك أسهل في مدينة المستقبل

من أهم الأسباب اللي تخليك تشتري شقتك في مدينة المستقبل، ان مستقبل سيتي عبارة عن عدد كبير من الكمبوندات، اللي بتنفذها شركات تطوير عقاري، وده يطمنك ان الخدمات اللي هتحتاجها هتكو هيكون في مكان واحد وعلى بُعد دقايق منك.

كمان مدينة المستقبل هتسهل عليك الـ Lifestyle بتاعك، وتوفر عليك المشاوير؛ لأن مستقبل سيتي بتضم مجموعة كبيرة من المدارس والجامعات الدولية في الـ Education Hub، زي مدارس Global Schools، وSaint Fatima، وجامعة New Jersey، وتم إنشاء منطقة مرافق وخدمات متكاملة اسمها المزار (Mazar)، ده غير وجود مبنى كامل لملاعب البادل (VIBES)، ومراكز تجارية ومولات بتقدملك كل العلامات التجارية العالمية. 



5.0

شكرا لمشاركتنا رأيك

تقييمك للمحتوى

مواضيع ذات صلة

تواصل معنا :

التعليقات
bottom of page