top of page

علياء عزت

١٧ أبريل ٢٠٢٤

علياء عزت

اختيارك لعقار تحت الإنشاء يضاعف قيمة استثمارك

اختيارك لعقار تحت الإنشاء يضاعف قيمة استثمارك

لازم لما تجيلك فرصة استثمار في عقار تحت الإنشاء تستغلها. في المقال ده هوضحلك إزاي استثمارك في عقار تحت الإنشاء هيضاعف قيمة فلوسك؟

ما لا تعرفه عن المشاريع تحت الإنشاء

لما بتشتري شقة في مشروع تحت الإنشاء، انت بتمضي عقد شراكة أو اتفاق مع الشركة المطورة، انك تدفع نص سعر الشقة الحقيقي مقابل انك بتستلم متأخر. وقت استلام شقتك بيكون سعرها زاد على الأقل 40%؛ لأن في خلال الفترة قبل ما تستلم شقتك بيكون سعرها زاد 15% كل سنة عن اللي قبلها، يعني في حالة قررت تبيع البيت قبل ميعاد الاستلام، انت هتكون ضامن ان قيمة فلوسك هتتضاعف.

الفنان مصطفى فهمي أمام كمبوند إيلاف التجمع

تاني سبب يخليك تشتري شقة تحت الإنشاء، هي تسهيلات الدفع اللي بتقدمهالك الشركة المطورة من أنظمة تقسيط مريحة بمقدم يبدأ من 10%، وأقساط على فترات سداد طويلة، وخصومات على الكاش، في حالة ان المشروع لسه تحت الإنشاء، لكن مش هتقدر تحصل على كل المميزات دي في حالة انك قررت تشتري شقة جاهزة؛ لأنك الحل الوحيد بيكون الدفع كاش. 

ليه تشتري شقة في مشروع تحت الإنشاء؟

التزامك بالأقساط كمان بيساعدك تنظم أسلوب حياتك المالي، وتحط فلوسك في جيبك السليم، عن طريق تقليل الالتزامات، وزيادة الأصول، اللي بتساعدك تأمن مستقبلك ومستقبل أولادك المادي؛ لأنها بتمثل لك حل تعتمد عليه وقت الأزمات.

اختيارك لمشروع تحت الإنشاء من ضمن مشاريع المدن الجديدة الكتيرة، زي التجمع والمستقبل والعاصمة الإدارية، تعتبر فرصة ممتازة؛ لأنها اتجاه الزحف العمراني الطبيعي، وبالتالي قيمة المشاريع في الأماكن دي هتفضل محتفظة بقيمتها لوقت أطول؛ ولأن جهود الدولة بتكون موجهة لبناء المدن الجديدة، خاصة البنية التحتية.

وبكدة نكون اتفقنا ان أفضل حل علشان تضمن ان فلوسك في المكان الصح، وان قيمتها هتتضاعف، انك تدور على مشروع يكون تحت الإنشاء في واحدة من المدن الجديدة؛ علشان تدفع نص سعر الشقة الحقيقي، وتقدر تقسط على أطول فترة سداد، وتستفيد بالخصومات اللي بتقدمهالك الشركة المطورة. 

تواصل معانا؛ علشان تتواصل مع خبير عقاري يوجهك صح ويقيّم معاك المشاريع؛ علشان تختار أنسب عقار ليك.

5.0

شكرا لمشاركتنا رأيك

تقييمك للمحتوى

مواضيع ذات صلة

تواصل معنا :

التعليقات
bottom of page